Het zijn gevoelsinhouden en gemoedstoestanden die in dit soort landschappen met bijzondere kracht naar voren treden en het beeld een typische geaardheid verlenen die verder gaat dan de vluchtige notities van het geziene in de aquarellen.

Ook in de waterlandschappen bleef Thijs Sterk zijn inspiratie vinden bij het werken naar de natuur, maar de verbeelding maakte zich gaandeweg los van de waargenomen vormen.

Het eerder genoemde 'Loosdrecht' kan exemplarisch genoemd worden voor dit streven naar autonomiesering, naar verzelfstandiging van het beeld los van de waarneming. In de achtergrondschildering laten zich nog gemakkelijk de beboomde oevers van de waterplassen onderscheiden, maar in de schildering van het water doemt een andere wereld op, abstract in al haar facetten.

Wat in 'Loosdrecht' nog opgevat kan worden als een schilderij in een schilderij, als een polariteit tussen het waarneembare en het abstracte, het specifieke en het universele, kristalliseert zich gaandeweg uit.

Waterschap 2 z.j. olieverf op doek 85 x 90

De natuur blijkt mogelijkheden te bevatten die naar de abstractie voeren en een herkenbare vormgeving blijkt gevuld te kunnen worden met associaties die een andere imaginaire wereld suggereren. Hij had de blik gericht op een ander landschap dan het hem bekende; het landschap van de geest, waarmee hij zich tenslotte zou vereenzelvigen.