Het is bekend dat Thijs Sterk steeds meer het isolement verkoos boven het contact met collega-schilders. Zijn toenemende doofheid kan hiervan de reden zijn geweest. Tegelijk echter wordt deze periode in zijn leven gekarakteriseerd door een intense belangstelling voor het werk van kunstenaars buiten de eigen kring.

Hij bewondert Geer van Velde en de andere schilders van de befaamde Ecole de Paris, Bazaine en Bissiere, maar ook de Haagse schilder Jaap Nanninga, zoals hij daarvoor in Paul Cezanne zijn grote voorbeeld had gevonden.

De veelzijdigheid van zijn voorkeuren weerspiegelt zich al in al zijn vroege schilderijen, die getypeerd worden door een diversiteit aan stijlopvattingen. Ook hij behoorde tot die schilders die eerst allerlei invloeden en opvattingen moesten verwerken alvorens tot een onvervalste eigenheid te komen.

De belangrijkste invloed is stellig die van de Bergense School geweest waarmee hij, geboren in 1913 te Ouderkerk aan de Amstel, eerst door zijn studiegenoot aan de Amsterdamse Rijksacademie, de Bergenaar Jaap Min, in aanraking kwam en die hij door zijn vestiging in Schoorl ten volle onderging.

Wintertuin - olieverf 82 x 92

Portretten, stillevens en landschappen, de belangrijkste genres binnen deze schilderschool die in de periode van 1910-1935 haar grote bloei kende, vinden we ook in het oeuvre van Thijs Sterk.